Kategoriler

20 Haziran 2013 Perşembe

Franz Kafka ~ Dönüşüm

      Öncelikle Dönüşüm'ü bir öykü gibi okumamak gerektiğini belirtmeliyim. Basit bir öyküden ziyade toplum düzenine ve aile trajedisine göndermeler yapan metaforlara sahip bir kitap çünkü. Düzene yani dünyada işleyen sisteme karşı çıkan bir adamın yabancılaşmasını konu alıyor Dönüşüm. Dönüşüm'de yabancılaşma olarak kullanılan şeyin böcek olması, biraz da içinde bulunduğu kaostan kaynaklanıyormuş gibi geldi bana. Böceğin sırt üstü yattığında tekrar ayakları üzerine dikilmesi nasıl zorsa ( ki sayfalarca bunun mücadelesini veriyor Gregory), Gregory'de Kafka'nın anlatmak istediği de böyle bir kaosun içine sıkışmış olduğu ki bunda babasıyla olan ilişkisi büyük rol oynuyor.

 İçinde bulunduğu noktada çırpınmaktan başka bir şey yapamayan, bir sabah yatağında böcek olarak uyanan Gregory'le başlıyor kitap ve ailesiyle bu durumu göğüslemeye çalışmalarıyla devam ediyor.  

      Kafka' nın babasıyla problemli bir ilişkiye sahip olduğunu bilmeyen yoktur sanırım. Dönüşüm'de bu uzaklık, hor görmeler de fazlasıyla mevcut. Ağır ve keskin bir yorum yapmak istemiyorum ama (mazur görün artık beni) aile içinde bile bir çıkar ilişkisi varmış gibi tasvir edilmiş kitapta. Her okuyuşta yeni bir şey öğreten kitaplar vardır ya ( hazinedir onlar, bir elin parmaklarını geçmez) Dönüşüm de işte böyle bir kitap. 

      Ben Dönüşüm'ü İthaki Yayınları'ndan okudum. Cem ve Can Yayınları'nın çevirilerinin de oldukça kaliteli olduğu söyleniyor. Ben İthaki'den memnun kaldım ama yeni alacaklar için bir ön inceleme yapmalarını tavsiye ederim. Okuyanların da Dönüşüm hakkındaki görüşlerini merak ediyorum.

Keyifli ve Kitaplı Günler..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder