Kategoriler

14 Haziran 2013 Cuma

Oscar Wilde ~ Dorian Gray'in Portresi

     Bu kitap 20 gündür elimde, nedeni malum. Okuyamadım aklımı veremediğim için. Ama bugün "Artık bitirmem lazım" dedim, bitirdim. İyi ki de öyle yapmışım. Oscar Wilde'ı Mutlu Prens'le tanıyorum ben. Tek romanı olan bu kitabı alma sebebim de Mutlu Prens'teki üslubuydu. Yazarın yalın, akıcı bir dili var. Kitapta sanat, ilişkiler, arkadaşlık, kadın, erkek, iyilik, günah, evlilik, akıl, güzellik ve daha bir çok kavram tartışılmış. Altını çizmeyi seven biri değilim ama çizseydim sanırım kitabın neredeyse her satırı çizilmiş olurdu. Muhteşem bir kurguya ve filmlere yaraşır bir finale sahip kitap.

      Kitabın konusuna gelirsek; Dorian gençliğinin baharında, bakana tekrar baktıran, muazzam bir güzelliğe sahip, saflığın sembolü yapılabilecek bir erkektir. Ressam Basil'e poz vermesiyle beraber farkında olmadan 3 insanın da hayatı değişir. Basil'in sanatı değişmiş, Dorian güzelliğinin yıllarla mücadele edemeyeceğini fark etmiş, Lord Henry ise genç Dorian'ı düşünceleriyle etkileyerek farkında olmadan yapılabilecek en büyük günahı işlemiştir. Güzellik için ruhunu satmak mı? Ruh için güzelliğinden vazgeçmek mi? Dorian için bu soru tuttuğu bir dilekle çoktan cevaplanmıştır. 

     Kitap konusunda Oscar Wilde'ın muhteşem bir yorumu var: " Basil Hallward ben olduğumu sandığım kişidir; Lord Henry dünyanın ben sandığı kişidir; Dorian ise benim olmak istediğim kişidir, belki başka bir çağda." 

Kitabı Can Yayınları'ndan (Nihal Yeğinobalı'nın çevirisinden) okuduğumu ve çok memnun kaldığımı da belirtip, geçiyorum alıntılarımdan birkaçına;

"Akıl başlı başına bir abartı türüdür, girdiği yüzün uyumunu bozar."

"Aşkta sadık olanlar aşkın yalnızca uçarı yönünü bilirler; aşkın trajedilerini bilenlerse vefasızlardır."

"Bir kaprisle ebedi bir aşk arasındaki tek ayrım kaprisin biraz daha uzun ömürlü olmasıdır."

"Ruh, bedende ihtiyar olarak doğar. Beden, ruhu gençleştirmek için ihtiyarlar."

"Gençlik gibisi var mı? Gençliğin cahilliğinden dem vurmak ne gülünçlük! Şimdilerde görüşlerini saygıyla dinlediğim insanlar yalnızca benden eni konu genç olanlardır. Yaşam en son harikasını onlara açıklamış."

"Tanımlamak kısıtlamaktır."

"Çağı etkileyen ilkeler değil, kişilerdir."

Kitaplı ve Keyifli Günler..

4 yorum:

  1. Kitap yorumu paylaşmanı sevdim çünkü bu ara malum ülke bir acayip şekillere girdiama geçecek inş dirliğimizi yıkamayacak dış güçler...yorumuna sağlık cnm

    YanıtlaSil
  2. Merak ediyordum listeme ekledim :))

    YanıtlaSil