Kategoriler

1 Mayıs 2013 Çarşamba

Ahmet Ümit ~ Patasana

      Fırtına Tanrısı Teşup'un, karısı Güneş Tanrıçası Hepat'ın ve Tanrıça Kupaba'nın yeryüzündeki temsilcisi Kral Pisiris'in Başyazmanı Patasana, " Ben zalimler çağında yaşayan bir alçaktım." diyor ve anlatıyor hikayesini. Geç Hitit döneminde yazılmış, yazılmasının üzerinden 2700 yıl geçtikten sonra bir grup arkeolog tarafından bulunmuş 28 tablet... Ve bu tabletlerdeki büyük günahı öğrenmeye davet ediyor Ahmet Ümit okuru. 

       Yazman Patasana'nın hikayesinde ağır ağır ilerlerken, kazı başkanı Esra ve arkadaşlarının bu kazılar sırasında yaşadıklarını okuyoruz bir yandan da. Patasana' nın tabletlerindeki şiirsellikle bir yandan mest olup, bir yandan günümüz sorunlarıyla boğuşturuyor Ahmet Ümit bu kitabında. Toplumdaki ayrımcılıktan, kardeş kanı akıtılmasından tutun da, aşka kadar bir çok konunun satır aralarında irdelendiği etkileyici bir kitap. Tabii cinayet de olmazsa olmazı. Gaziantep'in muhteşem bir betimlemesi yapılmış kitapta. Gözlerimin önünde canlandı hiç görmediğim Antep. 

" Aşk kışın açan bir güneşe benzer ya da yazın sıcağında ansızın dökülüveren sağanağa."

"Yoksa bu vahşetin nedeni tanrılar değil de insanlar mıydı? Öldürme, ele geçirme, yok etme buyruğunu tanrıların temsilcisi krallar vermişti ama katliamı yapanlar, el ayak kesenler, göz çıkaranlar, ev yakanlar halktı, kölelerdi. Güçlü bir öldürme güdüsü, yok etme duygusu olmasa bu vahşeti gerçekleştiremezlerdi. Yoksa kralıyla, soylusuyla, halkıyla, kölesiyle vahşet biz insanların içinde miydi?" 

" Yalnızca konuşacağız. Birbirimizden korkmamayı öğrenene kadar, bıkıp usanmadan konuşacağız. Bedenimden korkmamanı öğrenene kadar sana tabletlerden şiirler okuyacağım, hikayeler, destanlar anlatacağım. Anlatmanın bir tür sevişmek olduğunu anlayana kadar, anlatmanın yetmediğini kanıtlayacak olan açlık teninde uyanana kadar, bıkıp usanmadan anlatacağım."  

" Yağmur yağmadığı için toprak buluttan vazgeçebilir mi? Ona gülümsemiyor diye anne yavrusundan vazgeçer mi? Tarla tohumdan, başak güneşten, böcek çiçekten vazgeçer mi? Benim senden vazgeçeceğimi nasıl düşünürsün?"

      Ahmet Ümit'in  İstanbul Hatırası ve Bab-ı Esrar' dan sonra en güzel kitabı bence Patasana. Siz ne dersiniz?


21 yorum:

  1. patasana ve beyoğlu rapsodisi benim favorim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyoglu Rapsodisi'ni okumadım henüz. Hemen temin etmeliyim:)

      Sil
    2. mutlaka edinmelisin canım.beğenmeyeni görmedim.umarım sende beğenisin.

      Sil
    3. Ahmet Ümit olur da beğenilmez mi hiç:)Teşekkür ederim önerin için hemen alacağım :)

      Sil
  2. Ahmet Ümit'i tanımama ve sevmeme sebep olan kitaptır patasana.12 yıl önce üniversiteye giderken okumuştum bir solukta.ev arkadaşlarımla elden ele geçerek bütün ev okumuştuk.harika bir hikaye...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben biraz okumakta geç kaldım ama muhteşemdi gerçekten de

      Sil
  3. Benim Ahmet Ümit ile tanıştığım ilk kitaptır kendileri. Patasana'yla başlayıp diğerleriyle devam etti. Gerçekten de en iyilerinden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim ilk kitabım Bab-ı Esrar'dı ama Patasana da favorim haline geldi hemen:)

      Sil
  4. çok güzelmiş bende bunu okumalıyım...istanbul hatırasından sonra bu olabilir benimde ikincim.
    " Aşk kışın açan bir güneşe benzer ya da yazın sıcağında ansızın dökülüveren sağanağa."

    kitaplarım var iki tane ondan sonra ahmet ümit okuyacağım patasanayı da nasip olursa seninle takas ettiğimiz zaman alır okurum.çok güzel yorumlamışsın cnm çekti :D

    YanıtlaSil
  5. Ahmet Ümit'in en sevdiğim kitaplarından. Etkisinden uzun süre kurtulamamakla birlikte internette olayın geçtiği yerleri uzun uzun araştırıp günlerce içinde yaşadığım kitap. Güzel yorumlamışsınız :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Ben de merak ettim şimdi. İnternetten biraz araştırayım bakalım neler çıkacak:)

      Sil
  6. Severek okuduğum bir kitapdı.Ahmet Ümite zaten laf yok.Sıkı yazar..

    YanıtlaSil
  7. Patasana benim en sevdiğim Ahmet Ümit kitabı.
    Neden bilmiyorum, belki de doğru zamanda okuduğumdan kaynaklanıyor olabilir. O anki ruh halime hitap etmiş olabilir. Bilmiyorum ama tabletlerin hem tarihi hem de edebi olmasının da çok büyük payı var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahmet Ümit'in kusursuz bir kitabı Patasana. En sevdiğiniz olmasına şaşırmamak lazım:)

      Sil
  8. Merhaba, bloğunu yeni keşfettim. Bir kitap kurdu olarak seninle tanışmak beni mutlu etti.

    "Ahmet Ümit" deyince bende akan sular durur. Hayranlığımı bütün çevrem bilir:) Neredeyse okumadığım kitabı kalmadı. Her romanında beni bir yerlere götürüp gezdiriyor, bilgi veriyor. Harika bir hayal dünyası, farklı bakış açıları, hep şaşırtıcı sonlar, kişilik analizleri... Hele hele komiser Nevzat, arkadaşları, Evgenia ve Tatavla!

    30 yıllık ömrümde beni bu kadar çok etkileyen başka bir yazar yok. Her okuduğum romanı en sevdiğim kategorisindeyken derecelendirme yapamıyorum ama Patasana'nın ayrı bir yeri var; insan ruhuna, beynine farklı bir bakış açısı ile yaklaşmış... "Kavim", "İstanbul Hatırası", "Kar Kokusu", "Kukla" diğerleri... Ya hepsi hepsi nefis kitaplar!

    YanıtlaSil
  9. Merhaba, bloğunu yeni keşfettim. Bir kitap kurdu olarak seninle tanışmak beni mutlu etti.

    "Ahmet Ümit" deyince bende akan sular durur. Hayranlığımı bütün çevrem bilir:) Neredeyse okumadığım kitabı kalmadı. Her romanında beni bir yerlere götürüp gezdiriyor, bilgi veriyor. Harika bir hayal dünyası, farklı bakış açıları, hep şaşırtıcı sonlar, kişilik analizleri... Hele hele komiser Nevzat, arkadaşları, Evgenia ve Tatavla!

    30 yıllık ömrümde beni bu kadar çok etkileyen başka bir yazar yok. Her okuduğum romanı en sevdiğim kategorisindeyken derecelendirme yapamıyorum ama Patasana'nın ayrı bir yeri var; insan ruhuna, beynine farklı bir bakış açısı ile yaklaşmış... "Kavim", "İstanbul Hatırası", "Kar Kokusu", "Kukla" diğerleri... Ya hepsi hepsi nefis kitaplar!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, ben de bir Ahmet Ümit fanıyla tanıştığıma çok mutlu oldum:) Hangi kitabını saymalıyım inan bilmiyorum. Ahmet Ümit'i canım sıkkınken, bir dosta ihtiyaç duyduğumda, mutlu olduğumda.. kısacası her anımda okumaya bayılıyorum. Benim için özellikle İstanbul Hatırası ve Bab-ı Esrar en özel kitapları. Dostlarıma aldığım ilk hediyedir bu kitaplar:)

      Sil
  10. Ahmet Ümit sevdiğim bi yazar =)
    Bu kitabını okumadım
    İstanbul Hatırası, Beyoğlu Rapsodisi ve Beyoğlunun en güzel abisi benim favorilerimden =)
    sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Henüz yeni kitabını alma fırsatı bulamadım. Bir önce alıp okumak istiyorum. Patasana da İstanbul Hatırası gibi tarihi detayları olan güzel bir kitap. Beğeneceğini düşünüyorum. Sevgiler :)

      Sil